keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

RAKENNUSPROJEKTI 3/5: Hva 1600 jalustat, optiikka ja laukaisu

Kiväärin tukin jälkeen oli vuorossa jalustojen valinta tähtäinkiikaria varten. Koska tarkoitukseni oli pyrkiä pitämään kiväärin paino normaalin kivääripaketin painoa vastaavana tai mielummin kevyempänä, päätin asentaa kivääriin kevyet alumiiniset jalustat. 

Olin aiemmin nähnyt Dakota Armsin luksuskivääreissä yhdysvaltalaisen Talley-tehtaan teräksisiä jalustoja. Kyseinen tehdas valmisti myös kevyitä yksiosaisia alumiinisia tähtäinkiikarijalustoja. Jalustoille en löytänyt suomalaista maahantuojaa, joten tilasin ne suoraan Yhdysvalloista. 
Tähtäinoptiikaksi valitsin siron, kevyen ja yksinkertaisen Swarovskin Z3 tähtäinkiikarin tuuman runkoputkella, jonka suurennosalue on 4-12x50. Swarovskin tähtäinkiikarilla on painoa 410g. Tähtäinkiikari on varustettu 4A ristikolla ja se on kasattu Yhdysvalloissa. Myös ristikko tähtäinkiikarissa on pohjois-amerikkalaiseen makuun toisella kuvatasolla. Ristikon koko pysyy eri suurennoksilla samansuuruisena. Vaikka en varsinaisesti suunnitellut kivääriä hämäräjahtiin, niin siitä huolimatta tähtäinkiikarilla pärjää hirvi- ja peurajahdissa hämärän aikaan vallan hyvin.

Kevyt ja riittävän suurella suurennoksella oleva tähtäinkiikari sopi hyvin alumiinisiin Talleyn jalustoihin. Ennen kiikaritähtäimen asentamista liimasin jalustat kiväärin lukkokehykseen epoksiliimalla ja linjahioin jalustat sekä renkaat Wheelerin asennussarjaa apuna käyttäen.
Talley & Swarovski

Swarovskin suurennosalue 4-12

Seuraavaksi säädin laukauksen kevyemmäksi. Kiväärin alkuperäinen laukaisu oli kaukana siitä, mihin olin omissa kivääreissäni tottunut. Laukaisuvastuksen säädön teki asemestari Kari Laurila. Laukaisun säätäminen ei onnistunut ensimmäisellä yrityksellä. Laurila joutui hivenen avartamaan tukkia sisältäpäin laukaisukoneiston kohdalta. Näin tehtynä kiväärin varmistin toimi, kuten se oli suunniteltukin. Kiväärin laukaisuvastus on nyt noin 1000g. Laukaisu voisi olla vieläkin parempi, mutta kelpaa kuitenkin näin alkuun.
Alumiinisen makasiinin pohjalevyn muutamat naarmut korjasin Birchwood Caseyn paikkauskynällä. Lopputulos ei ole täydellinen. Jossain vaiheessa joudun ehkä hiomaan makasiinin pohjan ja lähettämään sen esimerkiksi Helsingin Alumiinikilpeen anodisointia varten. Toisena vaihtoehtona voisi olla pohjalevyn jauhemaalaaminen.
Lopputulos

Seuraavassa 4/5 osiossa päivitetään terästä.

Teksti ja kuvat PO